blog o i dla Wydawców Adkontekst i ContentStream
Blog > Komentarze do wpisu

Co to jest CPC, CTR, CPM i dlaczego Wydawcy powinni brać pod uwagę głównie eCPM?

CPC to skrót z języka angielskiego i oznacza “cost per click” - czyli “koszt za kliknięcie”. Innymi słowy jest to stosunek liczby kliknięć do kosztów przeznaczonych na emisję reklamy. Na jego podstawie oblicza się koszt pojedynczego kliknięcia w internetowy baner reklamowy. Model ten wykorzystywany jest najczęściej w reklamie kontekstowej, m.in. w sieci Adkontekst i ContentStream.

CTR (z ang. Click Through Rate) - to współczynnik klikalności w baner reklamowy. Mierzy się go w procentach wyliczając stosunek między liczbą wyświetleń reklamy a liczbą kliknięć. Jeżeli zatem reklama wyświetla się sto razy i w tym czasie kliknie w nią pięciu internautów, to CTR dla takiej reklamy wynosi 5 proc. Im lepiej reklama jest dobrana kontekstowo do witryny, na której się wyświetla, tym wskaźnik CTR jest wyższy.

CPM (z ang. Cost Per Mille) to koszt dotarcia z przekazem reklamowym do tysiąca internautów. Przykładowo, jeśli reklama jest sprzedawana z CPM 80 zł, to koszt dotarcia do tysiąca osób wycenia się na 80 złotych.

eCPM (z ang. Effective Cost Per Mille) - czyli efektywny koszt tysiąca wyświetleń. Jest obliczany poprzez podzielenie łącznych zarobków przez liczbę wyświetleń w tysiącach. Ten wskaźnik jest bardzo istotny przy porównywaniu dochodów z różnych kanałów. Innymi słowy wskaźnik mówi ile Wydawca zarobiłby, gdyby sprzedawał na swojej stronie reklamę w modelu CPM. Jeśli Wydawca zarobił 240 zł za 60 000 wyświetleń reklamy to eCPM liczymy ze wzoru 240zł/60, eCPM równa się 4zł.

Czytaj więcej o reklamie kontekstowej. Masz pytanie? Napisz je w komentarzu pod wpisem.  

Nie jesteś jeszcze Wydawcą sieci Adkontekst? Dołącz do nas!

środa, 04 kwietnia 2012, marek_adkontekst

Polecane wpisy

Komentarze
2013/11/14 09:33:03
Ja mam pytanie. Jak CPC realnie przekłada się na konwersję...czyli, w jakiej ilości srebrne monety trafiają do mojej kieszeni, gdy wydam ich trochę na koszty reklamy kontekstowej?